کاربرد پنبه در صنایع مختلف

کاربرد پنبه در صنایع مختلف

مهم ترین کاربردهای الیاف پنبه

به طور معمول با شنیدن کلمه پنبه سفیدی، نرمی و لطافت آن در زهن ما تداعی می شود. کاربرد این محصول از سال های بسیار دور بوده و تاریخچه ای بسیار طولانی برای تولید انواع پارچه و لباس دارد. میزان قابل توجهی از پنبه جهت استفاده در صنعت نساجی و نخ ریسی و پارچه بافی به کار می رود اما لازم است بدانید که محدود به این صنعت نمی شود. در این مقاله می خواهیم به مهم ترین کاربردهای الیاف پنبه بپردازیم.

الیاف پنبه

الیاف پنبه جزء مهم ترین الیاف های گیاهی به شمار می آید که به دلیل ویژگی هایی نظیر جذب رطوبت و نرمی آن در صنعت نساجی کاربرد فراوانی دارد. الیاف پنبه را می توان از پنبه تهیه نمود. رنگ الیاف پنبه به رنگ سفید می باشد و در اطراف میوه گیاه پنبه دیده می شود. البته تحت شرایط هم چون آب و هوا و نوع گیاه رنگ آن به زرد و یا قهوه ای دیده می شود.

اگر بخواهیم فرآیند آماده سازی پنبه جهت استفاده مصارف تولیدی را توضیح دهیم، ابتدا الیاف از پنبه دانه به صورت دستی و یا ماشینی باید جدا گردد. سپس عمل فشرده سازی انجام شده و آن ها را به شکل مکعب با ابعاد مختلف در می آورند. در اصطلاح به آن ها عدل می گویند.

بعد از این مرحله، عدل های پنبه به کارخانه ریسندگی منتقل می شوند و جهت تولید نخ پنبه در نمره های مختلف به کار گرفته می شوند. یکی از مهم ترین ویژگی های نخ پنبه مستحکم بودن آن می باشد. هم چنین لازم به ذکر است که الیاف طبیعی پنبه دارای انواع گوناگونی است که از نظر قطر، میزان ظرافت، استحکام، طول الیاف و سطح کیفی با یکدیگر تفاوت دارند. به طور معمول قطر الیاف پنبه بین 15 تا 20 میکرون و طول آن بین 14 تا 36 میلی متر می باشد.

ویژگی های الیاف پنبه:

در این قیمت تصمیم داریم به ویژگی های الیاف پنبه بپردازیم:

نرمی و لطافت چشمگیر

سلزگار با پوست انسان و خواص ضد حساسیت داشتن

دارای استحکام

امکان جذب آب بالا و افزایش استحکام آن در صورت خیسی

مقاوم در برابر کشش

عایق در برابر گرما و سرما

منعطف بودن

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

مهم ترین کاربردهای پنبه

الیاف پنبه نسبت به ویژگی های منحصر به فردش دارای قیمت مناسبی می باشد. در زمینه صنعت، پزشکی و حتی مصارف روزانه کاربردهای بسیاری دارد. در ادامه به مهم ترین کاربردهای الیاف پنبه می پردازیم.

کاربرد پنبه در نساجی

اگر بخواهیم بگوییم بیشترین کاربرد پنبه در چه صنعتی است، در صنعت تولید نخ و پارچه می باشد. با استفاده از الیاف پنبه پارچه هایی هم چون پارچه جین، پارچه مخمل، لباس نوزاد، لباس راحتی، لباس زنانه و لباس زیر و جوراب تولید می گردد. هم چنین برای تولید انواع ملحفه، حوله و انواع کالای خواب مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم است بدانید که از پنبه هم می توان به تنهایی تولید پارچه کرد و یا از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی با پنبه استفاده کرد. به عنوان مثال پنبه را با الیاف ابریشم ترکیب می کنند تا برخی از ویژگی های پنبه را تغییر دهند. نتیجه پارچه ترکیبی پنبه و الیاف ابریشم منجر به تولید پارچه ای می شود که برخلاف پارچه پنبه ای چروک نشود.

کاربرد پنبه در پزشکی

به دلیل خواصی هم چون نرمی، عدم ایجاد حساسیت و جذب رطوبت بالا در صنعت پزشکی کاربردهای بسیاری دارد. از پنبه در عمل های جراحی و پانسمان استفاده می شود. لازم به ذکر است نحوه تولید پنبه پزشکی متفاوت است و کاملا استریل شده تهیه می گردد. یکی از اصلی ترین کاربردهای پنبه در پزشکی ضدعفونی کردن پوست در زمان تزریق می باشد.

کاربرد پنبه در مصارف خانگی

مصارف پنبه محدود به صنعت نمی شود و کاربرد زیادی در مصارف خانگی دارد. موارد زیر را می توان برای کاربردهای پنبه در مصارف خانگی نام برد:

استفاده از یک چند گلوله پنبه به عنوان بوگیر یخچال

اسپری کردن تکه های پنبه و قرار دادن در نقاط مختلف خانه فضا را بسیار خوشبو می کند.

پنبه مرطوب موجب نابودی قارچ و کپک در فضای خانه و آشپزخانه می شود.

می توان دانه های در حال جوانه زدن را در پنبه آغشته به آب نگهداری کرد.

کاربرد پنبه در هنر و صنایع دستی

یکی از کاربردهای پنبه در هنر و صنایع می باشد که در تولید کاموا و نخ قلاب بافی به کار گرفته می شود. هم چنین از زمان های قدیم برای تهیه نخ گلیم بافی، جاجیم بافی و غیره استفاده می شود.

علاوه بر مواردی که گفته شد از پنبه می توان به صورت سفید و یا رنگی در تهیه کاردستی و تزیینات استفاده نمود. یکی از کاردستی ها سیر تزییناتی می باشد.

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین کاربردهای الیاف پنبه تولید انواع نخ و پارچه می باشد. اما همانطور که در این مقاله خواندید پنبه علاوه بر استفاده در صنعت نساجی در صنایع دیگر کاربرد دارد. در صنایع پزشکی و مصارف خانگی استفاده می شود و به همین جهت الیاف پنبه را به اشکال مختلفی فرآوری و آماده می کنند. به طور مثال پنبه پزشکی با پنبه نساجی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و در حین خرید باید به ین نکته دقت کنید.